مهندس محمد علي سيفي کاشاني مدير عامل شرکت بين المللي سراميک هاي نسوز آذرخش و نايب رئيس هلدينگ آذرخش:مروري بر چالش هاي حوزه توليد در دوران پسا کرونا

مهندس محمد علي سيفي کاشاني مدير عامل شرکت بين المللي سراميک هاي نسوز آذرخش و نايب رئيس هلدينگ آذرخش:

مروري بر چالش هاي حوزه توليد در دوران پسا کرونا

 

تاسیسات،برق، ساختمان: ويروس کرونا با سرعت زياد در استانها و شهرهاي مختلف کشور منتشر شد و تمامي مردم  ايران و به خصوص واحد هاي توليدي را درگير خود کرد.

براي بررسي چالش هاي حوزه توليد در دوران پسا کرونا گفتگويي با مهندس محمد علي سيفي کاشاني مدير عامل شرکت بين المللي سراميک هاي نسوز آذرخش و نايب رئيس هلدينگ آذرخش ترتيب داده ايم که در ادامه مي خوانيد:

 

 

  • در ابتدا جهت آشنایی خوانندگان ما معرفی کوتاهی از مجموعه آذرخش را بیان فرمایید.

 

آغاز فعالیت آذرخش به سال 1376 برمی‌گردد زمانی که کارخانه شماره یک را باهمت و همکاری دو نفر از برادران بزرگوارم به نام‌های آقایان محسن سیفی کاشانی و مجتبی سیفی کاشانی با 12 نفر پرسنل در شهرک صنعتی شکوهیه قم احداث کردیم و هم‌اینک پس از 23 سال با داشتن 4 کارخانه و اشتغال‌زایی 600 نفر به‌صورت مستقیم و 5000 نفر به‌صورت غیرمستقیم، بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع آجرهای نسوز نمای ساختمان در سطح خاورمیانه هستیم.

تولیدات آذرخش دارای تنوع بسیار فراوانی هست، به‌نحوی‌که توانایی تولید 1200 مدل محصول آجرنسوز در ابعاد، اشکال و رنگ‌های گوناگون وجود دارد که در نماهای داخلی و خارجی ساختمان و کف محوطه‌سازی‌ها کاربرد دارد.

  • به چه کشورهایی صادرات داشته‌اید؟

 

کیفیت، تنوع و قیمت محصولات آذرخش قابل‌رقابت با کمپانی‌های مشابه در جهان هست. ازاین‌رو تا پیش از بحران کرونا ما به 35 کشور جهان صادرات داشته‌ایم. از دورترین کشورها همچون آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی گرفته تا کشورهای آسیایی.

کشورهای همسایه و حاشیه خلیج‌فارس نیز از دیگر خریداران صادراتی ما هستند.

  • با پیش آمدن بیماری کرونا و جهت رعایت دستورالعمل‌ها و الزامات وزارت بهداشت چه اقداماتی را در کارخانه انجام داده‌اید؟

 

ما با توجه به پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت تأکیدهای بسیار داشته، کوشش کردیم که با ظرفیت‌های معقول کار را پیش ببریم تا منجر به تعطیلی کارخانه‌ها نشود؛ زیرا اگر بخواهید دو ماه واحد تولیدی را تعطیل کنید برای هر کسب‌وکاری چالش به وجود می‌آید زیرا این تعطیلی دو حالت دارد یا باید حقوق کارکنان را داد یا خیر.

بی‌گمان ما بهترین کار را کردیم که آن اورهال کردن خط تولید است. خط تولید ما پیوسته است و هر 3 تا 4 سال یک‌بار می‌بایست خط تولیدی کارخانه را خاموش و اورهال کلی کرد. برنامه پیشین ما اورهال کردن در نوروز 1400 بود؛ ولی ما این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم و یک ماه زمانی که برای اورهال کردن نیاز بود را به شب عید امسال که چالش کرونا وجود داشت، موکول کردیم. بدین سان از این فرصت بهره و با کمترین کارکنان فنی خط را اورهال کردیم و کارهای تولید را پیش بردیم.

 

  • بحران کرونا چه تأثیری بر روی کسب کار شما و دیگر تولیدکننده‌ها دارد؟

 

واقعیت این است که کشورمان درگیر شرایط بحرانی و شبه جنگی قرار دارد. به باور بنده؛ ما در جنگ جهانی سوم قرارگرفته‌ایم؛ ولی در این جنگ؛ کشتار، خون و خونریزی جنگی با دیگر دولت‌های جهان مفهومی ندارد.

در جنگ جهانی سوم، دشمن ما کشورهای بیگانه نیستند ولی دشمن ما ویروس و رکود اقتصادی است و رکودی که بعدازاین جنگ برای ما به وجود می‌آید.

جنگ جهانی سوم شاید نسبت به دیگر جنگ‌های جهانی بسیار سخت‌تر باشد چون جنگ جهانی دوم نزدیک 6 سال طول کشید و پس از پایان، کشورها نیاز به سازندگی در صنایع و زیرساخت‌ها داشتند.

ولی پس‌ازاین جنگ؛ ما بجای سازندگی و بازسازی زیرساخت‌ها، باید به دنبال بازنگری تفکرات، نوع عملکرد و استراتژی در تولید باشیم.

نکته دارای اهمیت، ابهام در زمان پایان و بیرون شدن از بحران کروناست. امروز هنوز اوضاع کرونا فروکش نکرده و ما نمی‌دانیم تا چه تاریخی با ما همراه است. بااین‌همه در این رابطه سناریوهای گوناگونی وجود دارد.

این‌جانب پزشک نیستم و نمی‌توانم درباره زمان پایان بیماری کرونا اظهارنظر کنم؛ ولی دوستان صاحب‌نظر در حالت خوش‌بینانه بیان داشته‌اند: کرونا تا پایان اردیبهشت‌ماه طول خواهد کشید. در حالت واقع‌بینانه تا پایان تیرماه و با افسوس در بدترین حالت ممکن است بیش از شش ماه زمان ببرد.

وضعیت بنگاه‌های اقتصادی کوچک نسبت به بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در مواجهه با کرونا مشکلات بیشتری داشتند. بسیاری از کسب‌وکارها مواد اولیه خریدند تا خود را برای بازار شب عید آماده نمایند که متأسفانه آن بازار را از دست دادند. بخصوص کسب‌وکارهای خرد مانند بازار پوشاک و بسیاری از رستوران‌ها که منجر به تعطیلی آن‌ها شد. با افسوس دراین‌بین، کسب‌وکارهایی که مواد اولیه تاریخ‌مصرف دار داشتند زیان بزرگی دیدند.

 

 

  • با توجه به نامشخص بودن زمان پایان همه‌گیری بیماری کرونا، راهکارتان برای زندگی کردن در زمان بحران کرونا چیست؟

 

پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط سخت اقتصادی که پس از کرونا به وجود می‌آید؛ متأسفانه واحدهای تولیدی فراوانی در سال 1399 از گردونه اقتصاد کشور بیرون خواهند شد.

امسال یک موج بیکاری بسیار بالا در مبحث اشتغال کشور خواهیم داشت که می‌تواند پیامدهای بدی برای کشور ما به وجود آورد.

برای برون‌رفت از این چالش شرایطی وجود دارد که ما به‌عنوان تولیدکننده باید در حالت ایستاده بخوابیم. ازآنجاکه معلولا خواب در رخت خواب است و ایستاده خوابیدن بسیار سخت. ازاین‌رو تولیدکننده‌ها باید همیشه آماده باشند.

به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت فعالیت تمامی تولیدکننده‌ها در سال 99 همچون راه رفتن بر روی باتلاق هست. اگر لحظه‌ای بایستند، فرو می‌روند؛ زیرا می‌بایست روی باتلاق مداوم راه برویم اگر بایستیم فرو خواهیم رفت. تولیدکننده‌ها باید به این نکته توجه کنند که در امسال تنها باید بمانیم و از گردونه رقابت خارج نشویم تا بتوانیم در سال‌های آینده برداشت کنیم.

در سال 98 هر تولیدکننده‌ای برای خودش اهدافی برای سال 99 تعیین و جهت رسیدن به آن استراتژی و مسیر راه تعریف کرده‌اند. پیشنهادم به تولیدکننده‌های ارجمند این است که با توجه به‌پیش آمدن بحران کرونا، بایستیم و با توجه به شرایط کرونا اهداف و مسیر راه را بازبینی، ویرایش و سپس دوباره اجرا کنیم.

در مسیرهای هدف‌گذاری در سال 99 پیشنهاد می‌کنم تنها یک روش و یک پلان برای رسیدن به هدف خود تعریف نکنند بلکه چندین مسیر را با توجه به ابزارها و زیرساخت‌های موجود گزینش نمایند ازآنجاکه احتمال دگرگونی‌ها در امسال بسیار بالا خواهد بود مواجهه با شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی در زمان چالش کرونا و یا پس‌ازآن می‌تواند مسیر ما را منحرف نماید. اکنون اگرچند روش وجود داشته باشد و درراه رسیدن به هدف به مانعی برخورد کردیم به‌راحتی می‌توانیم با کمترین لغزش، راه خود را تغییر و به سمت هدف حرکت نماییم.

در گزینش اهداف سال 99 نیاز است به‌درستی مشخص‌شده و قابل‌دسترس باشد و به‌نوعی زویایی نباشد. اهداف باید زمان و مکان داشته و با توجه به ابزارها و زیرساخت‌های تنظیم‌شده باشد. اگر ما در کارمان هدف نداشته باشم، احتمال منحرف شدن از مسیر بسیار بالاست.

دررسیدن به مقصد باید اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت گزینش کنند.

اهداف کوتاه‌مدت 2، 3 تا 6 ماهه، اهداف میان‌مدت سال به بالا (2 و 3 و 4 سال) و بلندمدت 4 تا 6 سال. تعریف می‌شود؛ ولی بسته به نوع صنایع و تولیدات نوع صنعت و کسب‌وکار‌می تواند دوران کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تغییر کند.

 

  • به چه روشی واحدهای تولیدکننده می‌توانند از بحران کرونا به‌سلامت گذر کنند؟

 

جهت برون‌رفت از بحران کرونا مبحث چربی سوزی و چابک سازی در سازمان اهمیت فراوان دارد. در این رابطه به مثالی که متصدیان در بحث آموزش می‌زنند اشاره می‌کنم که چرا دایناسورها از زمین خارج شدند ولی موش‌ها همچنان هستند و منقرض نشدند چون چابک و چالاک بودند.

بنابراین ما در سال 99 باید به سبک موش‌ها برخورد داشته باشم وگرنه محکوم‌به نابودی هستیم.

در بحث چابک سازی واحد تولیدی به چند نکته باید توجه داشت. مدیر منابع انسانی می‌بایست کارکنان اضافه و یا کم‌کار را از بدنه سازمان‌ها حذف نماید و نیروهای چند مهارتِه حفظ شوند. به‌نحوی‌که شاهد حضور کارکنان چند پسته شدن در واحدهای تولیدی خواهیم شد.

همچنین مدیر منابع انسانی می‌بایست فرهنگ‌سازمانی و آیین‌نامه سازمانی را برابر با مبحث چابک سازی تغییر دهد. همه کارمندان نیز باید فرمان‌بردار از آیین‌نامه‌های سازمان باشند.

راهکار دیگر همکاری واحدهای تولیدی کوچک با یکدیگر برای صرفه‌جویی در منابع و پایین آوردن هزینه‌ها است. به‌طور نمونه چند شرکت قطعه ساز می‌توانند جهت صرفه‌جویی هزینه‌ها باهم مشترک شوند. تا پست‌هایی مشابه ای که چند سازمان دارند را بتوان به حداقل رساند همانند دو انباردار، دو مدیر QC و دو مدیر داخلی و…

بنابراین همبستگی میان شرکت‌های کوچک می‌تواند سازمانی بزرگ‌تر پدید آورد که در برابر مشکلات نیرومندتر بوده و به چابک سازی و توانمند کردن کمک شایانی نماید.

راهکار دیگر در چربی سوزی و چابک، برون‌سپاری برخی از کارهایی است که هزینه‌ای بالا برای سازمان دارد. به‌طور نمونه واحدهای بی‌شماری هستند که شمار کمی کارکنان دارند ولی آشپز مستقل وظیفه آماده کردن خوراک کارمندان را بر دوش دارد. می‌توان با حذف آشپز، تهیه غذا را برون‌سپاری کرد.

نکته با ارزش دیگر درگذر از بحران، میزان نقدینگی شرکت‌هاست که می‌بایست حفظ شود. در این راستا هزینه‌ها می‌بایست تا جایی که امکان دارد در ابتدا کاهش‌یافته و اگر هزینه‌ای انجام می‌گیرد با بهره‌وری بالا انجام شود. به‌طور نمونه می‌توان از تبلیغات کم‌هزینه ولی با بهره‌وری بالا بهره برد.

در دوران پسا کرونا به دست آوردن یک خریدار جدید بسیار سخت هست. همه باید کوشش کنیم مشتری‌های قدیمی را به سازمانمان پایبندتر کنیم. پیشنهاد آم این است با ارائه خدمات و احترامات جدید به خریداران، میزان رضایت‌مندی را افزایش دهیم.

پیشنهاد دارم با توجه به اینکه در سال 99 دامنه ریسک بالاست بی‌گمان همه فعالان اقتصادی کلیه کسب‌وکارهایشان را بیمه کامل کنند تا درصورتی‌که در هنگام تولید به یک چالش غیرقابل‌پیش‌بینی برخورد کردند، بیمه زیان‌های وارده را پرداخت نماید تا از بازار رقابت حذف نشوند.

نقش مدیران میانی در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی برای گذر از بحران کرونا بسیار پراهمیت است.

بسیاری از کارکنان ما در چالش کرونا دچار افسردگی‌هایی شده‌اند که برآمده از در خانه ماندن و یا تأثیر اخبار ناگواری است که به ایشان رسیده است. نقش مدیران منابع انسانی ازاین‌جهت اهمیت دارد تا در ابتدا ضمن کالبدشناسی وضیعت موجود، یخ بحران را از تن کارکنان بیرون کرده و با به یادآوردن امید به‌روزهای بهتر، کارکنان آماده حرکت به سمت جلو کرد.

  • شما گفتید مدیران کارخانه و یا منابع انسانی در سال 99 بسیار تأثیرگذار هستند. نقش مدیران میانی در سال 99 چرا حساس است؟

مدیران میانی در بخش فعالیت خود بی‌گمان کارکنانی زیر نظر دارند. تقسیم کلی فعالیت‌های سازمان به دست مدیران میانی صورت می‌پذیرد. مدیران میانی سه وظیفه اصلی دارند: تصمیم‌گیری، بکار گیری و نتیجه‌گیری.

این سه کار باید درست، اصولی و خردمندانه انجام شود.

گزینش درست و بجا در تصمیم‌گیری بسیار مهم است: چگونه، چه چیزی، چه زمانی، چرا و به چه نحوی

مدیران میانی با توجه به زیرساخت‌ها باید تصمیم‌گیری کنند.

به‌کارگیری درست از همه امکانات موجود و رسیدنُ به هدف اصلی که بکار گیری نامیده می‌شود. مدیران میانی با به‌کارگیری از فرصت‌هایی همچون: منابع انسانی، فنّاوری، مواد اولیه، دانش و تجربه تصمیم درست را بکار گیرند و درنهایت نتیجه‌گیری کنند و سپس ارزیابی و ممیزی کنند و بر پایه آمار درست نتیجه‌گیری و اجرا کنند و اگر نتیجه‌گیری دارای کاستی‌ها بود آن را اصلاح کنند و با جرات، شهامت، تدبیر و مطالعه اعمال کنند.

به‌طور نمونه فردی را در نظر بگیرید که گواهینامه رانندگی ندارد و از رانندگی ترس و وحشت دارد و با ترس می‌خواهد رانندگی را بیاموزد. حالت وی همانند گذر کردن از درب است این‌طرف درب، ترس و ریسک و آن‌طرف، لذت و موفقیت است. اگر ما با جرت، شهامت، تدبیر، مطالعه و علم از این‌طرف درب گذر کنیم تا پیش از آن ترس و ریسک داشتیم و زمانی که از این درب گذر کنیم لذت داریم.

فراموش نکنید که موفقیت دلایل فراوانی دارد که باید همه آن‌ها را بکار گیریم. یادم می‌آید یک‌بار از مردم در پژوهشی پرسش کردند که دلیل موفقیت برخی از افراد در جامعه چیست؟

به باور کسانی که سطح بالای جامعه قرار داشتند، سخت‌کوشی و مدیریت را عامل اصلی موفقیت قلمداد می‌کردند. طبقه متوسط جامعه دلیل موفقیت را مدرک می‌دانستند و طبقه سطح پایین مردم راز موفقیت را شانس و پارتی می‌دانستند که متأسفانه شمار این افراد در کشور ما بسیار است.

 

  • در سخن‌هایتان اشاره کردید دسته‌ای از تولیدکنندگان با توجه به دشواری‌ها چالش کرونا از گردونه تولید خارج می‌شوند. این افراد چه کسانی هستند؟

گروهی از افراد به خاطر شرایط سخت و دشوار بسا کرونا محکوم‌به نابودی هستند.

دسته نخست آن‌هایی هستند که از تولید خسته‌اند. مشکلات گوناگونی همچون: کارگری، تأمین اجتماعی، مالیات، تحریم‌ها، عدم وجود نقدینگی و… به راستی تولیدکننده را خسته می‌کنند. ازاین‌رو کسانی هستند که از تولید خسته شده‌اند و در صورت روبرو شدن با آسیبی کوچک در سال 99، به زمین می‌خورند و از بازار رقابت خارج می‌شوند که به باور بنده بیرون شدن این دسته از تولیدکنندگان برای اقتصاد کشور جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا برای این افراد اگر مشکلات سال 99 و کرونا نیز اتفاق نمی‌افتاد در طول 5 سال آینده با روبرو شدن با هر چالش دیگر از تولید دست می‌کشیدند.

دسته مهم دیگر که متأسفانه در سال 99 ورشکسته می‌شوند. کسانی هستند که بدهی‌های جاری فراوانی در برگیرنده وام بالا و بدهی بالای کوتاه‌مدت به بازار دارند و نمی‌توانند میزان نقدینگی لازم را مهار کنند

این افراد اگر در برابر چالش اقتصادی سال 99 قرار نمی‌گرفتند می‌توانستند گلیم خود را بالا بکشند و شاید در سال‌های آینده از کارآفرینان برتر و نام‌آوران صنعت شوند.

دسته دیگر که محکوم‌به نابودی هستند؛ تولیدکنندگان واسطه‌ای هستند که به هر دلیلی مصرف‌کننده آن‌ها تولیدکننده دیگری است که به دلایل گفته‌شده از گردونه تولید خارج می‌شوند با افسوس این تولیدکنندگان نیز از فرآیند تولید بیرون می‌شوند. اکنون اگر نوآوری داشته باشند و بر روی کارهای که کاربری بهتری در سال 99 دارند، متمرکز شوند می‌توانند از بحران جان سالم بدر ببرند.

دسته دیگر سنتی کار می‌کنند متأسفانه در کشور ما بسیاری از فعالان اقتصادی علمی و کارشناسی کار نمی‌کنند. پیشه خود را بسیار سنتی از پدران خود به ارث برده‌اند و از دنیای آنلاین و دیجیتال خبر ندارند؛ ولی رقبای آن‌ها به‌طورجدی در بحث دیجیتال و آنلاین کارکرده‌اند.

این افراد نمی‌خواهند علمی کار کنند. ازاین‌رو محکوم‌به نابودی هستند. پیشنهاد من این است که کارشناسی کار کنند. بی‌گمان دانش کسب‌وکار را بر پایه دانشگاهی کسب و در همه کارها در بخش‌های گوناگون تولیدی حتماً مشاور بگیرند.

به تولیدکنندگان ارجمند پیشنهاد می‌کنم فعالیت‌های بر پایه دیجیتال را بسیار جدی دنبال زیرا در آینده به‌سوی بازار دیجیتال حرکت می‌کنیم. همچنین فرآورده‌های یو نیک تولید کنند، زیرا رقابت بازار بسیار سخت‌تر می‌شود.

 

  • پس موج تازه بیکاری نیز درراه است؟

 

بله! در سال 99 با توجه به مشکلات به وجود آمده در آغاز سال و در طول مسیر، موج بیکاری بسیاری خواهیم داشت؛ که هم‌اینک اخبار آن به گوش می‌رسد که بسیاری از شرکت‌ها تعدیل نیرو کردند و یا در آینده بی‌گمان تعدیل نیرو خواهند داشت که می‌تواند اثرات بدی بر روی اقتصاد کشور داشته باشد.

پیرامون کسب کارهایی که تعدیل نیروی دائم کرده‌اند گفتگویی نداریم ولی آن‌هایی که تعدیل موقت نیرو کرده‌اند، جمع‌کردن نیروهای پیشین به‌آسانی نیست؛ شاید کسی که از کار کنار رفته برای خود کسب کاری جدیدی راه‌اندازی کرده و یا جذب سازمان دیگری شده باشد.

بی‌گمان تعدیل نیروها فرصت خوبی است برای دیگر سازمان‌ها فراهم می‌آورد تا بتوانند نیروهای خوب را پذیرش نمایند.

 

  • وضعیت اقتصادی در سال 99 را به چه صورت پیش‌بینی می‌کنید؟

در سال 99 پیش‌بینی می‌کنم که تورم بسیار بالایی داشته باشیم؛ که در برگیرنده تورم رکودی می‌شود. تورم در ایران در دو زمان رخ می‌دهد یکی هنگامی است که رونق اقتصادی داریم و گردش مالی ناشی از رونق زمینه‌ساز ایجاد تورم در کشور می‌شود. دیگر زمانی است که رونق اقتصادی وجود ندارد و دولت می‌خواهد تورم را مهار کند که منجر به رکود اقتصادی می‌شود.

متأسفانه در سال 99، ما رکود تورمی داریم که بدترین حالت تورم هست. ازاین‌رو ادامه کسب‌وکار بسیار سخت است همچنین راه‌اندازی کسب کار تازه نیز ریسک بالایی دارد.

  • بازار مسکن را به چه صورت پیش‌بینی می‌نمایید؟

پیش‌بینی این‌جانب درباره بازار مسکن در سال جاری این است که علی‌رغم وجود رکود، شاهد افزایش نرخ‌ها خواهیم بود. یکی از دلایل افزایش بهای مسکن در سال 99 بکار بردن مالیات بر سرمایه و مسکن هست. قانون‌گذار با تصویب این قانون می‌خواهد با دریافت مالیات از کسانی که چندین خانه‌دارند را ناچار به فروش واحدهای مازادشان کند تا با افزایش عرضه شاهد کاهش قیمت‌ها شود.

ولی تصمیم دریافت مالیات می‌تواند تأثیر منفی بر روی بازار بگذارد. زیراکسانی که مسکن را تولید انبوه می‌کند این مالیات را بر روی بهای تمام‌شده خود اعمال خواهند کرد. از سوی دیگر اقدامات دولت در سال 98 سبب افزایش بهای تمام‌شده مصالح برای تولیدکنندگان شد که تأثیر آن‌ها در سال 99 شاهد خواهیم بود.

عامل دیگر؛ مصوبه افزایش حقوق پایه کارکنان هست. هرچند دولت ادعا کرده این افزایش نزدیک 21 است ولی بررسی ما بیانگر این است که دست کم 35 درصد افزایش حقوق خواهیم داشت. به‌طور نمونه اگر همه دریافتی یک نفر در سال 98 با یک فرزند و بدون اضافه‌کار نزدیک به دو میلیون، یک‌صد و ده هزار تومان می‌شد، همان شخص، امسال با بکار بردن ضرایب افزایش حقوق، برابر با دو میلیون، هشت‌صد و پنجاه‌هزار تومان دریافت خواهد کرد که این افزایش حقوق تأثیر بسیار فراوانی درافزایش بهای تمام‌شده همه تولیدات و درنهایت ساختمان خواهد شد.

 

  • ازآنجاکه گروهی از تولیدکنندگان کشور ازجمله خوانندگان نشریه هستند دیدگاه شما پیرامون سرمایه‌گذاری و تولید در امسال چیست؟

 

آن‌هایی که می‌خواهند در سال 99 سرمایه‌گذاری جدید کنند توجه داشته باشند که سال خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست. بی‌گمان سپرده بانکی نیز به هیچ دردی نمی‌خورد. آن‌قدر افزایش بها خواهیم داشت که پول سرمایه‌گذاری شده در بانک‌ها ارزش خودش را از دست خواهد داد.

 

  • شما گفتید در بانک سرمایه‌گذاری نکنند و کسب‌وکار نیز دارای ریسک است چه پیشنهادی برای مردم‌دارید که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند؟

پیشنهاد من به مردمی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند این است که همه تخم‌مرغ‌ها خود را در یک سبد نگذارند چراکه اگر در حوزه بازاری که سرمایه‌گذاری می‌کنند، دچار تنش شوند همه سرمایه آن‌ها به باد می‌رود و با توجه به اینکه در سال 99 نیز دگر گونی متغیرها بسیار هست.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم دست کم در 3 بخش سرمایه‌گذاری کنند. نخست بازار سرمایه است دربرگیرنده: سکه، طلا و بورس. دوم در بازار ملک سرمایه‌گذاری کنند تا اگر بازار ملک شاهد افزایش بود سود ببرند؛ و سومین جایی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند توسعه، بازنگری و بازسازی پیشه بنیادین خود.

به‌طور نمونه اگر شخصی تولیدکننده مواد شوینده است و یا شخص دیگری که در بازار حمل‌ونقل جاده‌ای فعال است و می‌خواهد در سال 99 سرمایه‌گذاری ویژه‌ای جهت نوسازی خط تولیدی یا ناوگان حمل‌ونقل خود انجام دهد. سرمایه‌گذاری صددرصدی بر روی کسب کاری خودشان را پیشنهاد نمی‌کنم بهتر است یک‌سوم از سرمایه‌گذاری را در بازار ملک، یک‌سوم را در بازار سرمایه و مابقی را در پیشه خود سرمایه‌گذاری کنند.

 

  • با توجه به موضوع تحریم‌های بین‌المللی و به‌کارگیری منابع کشور به سمت بخش سلامت و کاهش جهانی بهای نفت، چگونگی تأمین نقدینگی در زمان کرونا و همچنین وضعیت پسا کرونای کشور را به چه صورت پیش‌بینی می‌کنید؟

شک نکنید کشور ما در امسال دچار کسری بودجه خواهد شد. ما اگر درگیر چالش کرونا هم نمی‌شدیم دچار کسری بودجه می‌شدیم. چه‌بسا که این چالش هم آمده و اوضاع بدتر شده است.

درآمدهای دولت در بودجه 99 دربرگیرنده درآمدهای نفتی و غیرنفتی می‌شود و درآمد پیش‌بینی‌شده دولت بی‌گمان محقق نمی‌شود زیرا وضیعت درآمد نفتی به راستی آشکار است. در بودجه بهای 50 دلاری برای فروش نفت پیش‌بینی‌شده است ولی با افسوس نفت کشور ما در حال حاضر بر روی 17 دلار فروخته می‌شود و بسیار پایین است.

همچنین درآمد غیرنفتی دولت دربرگیرنده مالیات مستقیم، استخراج معادن، عوارض، مالیات ارزش‌افزوده، صادرات غیرنفتی، نیز با کاهش روبرو خواهد بود.

متأسفانه در آغاز امسال ساز ناهماهنگ نواخته شد به‌نحوی‌که کسب کارها دچار رکود شدند و خرید و فروشی نداشتند که بخواهد از آن مالیات ارزش‌افزوده دریافت کرد. همچنین به‌اندازه بایسته رونق اقتصادی وجود ندارد که از راه مالیات مستقیم بتوانند بودجه‌ای که برآورد کرده‌اند را تأمین کنند.

از سوی دیگر هزینه‌های دولت به‌واسطه رویارویی با دشواری‌ها و مشکلات برآمده از بحران کرونا بسیار بالاست.

درآمد دولت محقق نمی‌شود و هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده افزایش چشمگیری داشته است؛ که معنی آن کسری بودجه است.

باید توجه داشت که بی‌گمان بهای دلار در سال 99 بالا می‌رود. امسال دلار مرز بیست هزار تومان را بسیار آسان رد می‌کند و بالاتر می‌رود. مطمئن باشید فشارهای مالیاتی بسیار سخت‌تر خواهد شد؛ بنابراین کسب‌وکارها شرایط سخت مالیاتی را نیز در برابر خواهند داشت.

  • دیدگاهتان در مواجهه با بحران کرونا چه آموخته‌هایی برای مردم ما داشت؟

هنگامی‌که از کرونا که گذر کنیم و در زمان پسا کرونا همه ذهن، نگاه، بینش و نگرش مردم در برابر مسائل گوناگون ازجمله بخش‌های سیاست، اعتقادات، ورزش و احساس تغییر خواهد کرد. کرونا یک مقطع تاریخی خواهد شد. می‌شود دوران پیش و پس از کرونا.

توجه به‌سلامت بیشتر می‌شود. کرونا به ما آموخت که باید به ورزش بیشتر توجه کنیم. باید پس‌انداز داشته باشیم. با افسوس بسیاری از مردم از روی پس‌انداز کم داشتند؛ و دچار بحران شدند. کرونا به ما آموخت که بی‌گمان بخشی از درآمد ماهیانه را حتی در سخت‌ترین شرایط برای گذر از روزهای بحران آینده پس‌انداز نماییم.

برخی از مردم در رویارویی با چالش، هیجانی تصمیم می‌گیرند که درست نیست. به‌طور نمونه کسب‌وکار خود را تعطیل و یا تعدیل نیرو می‌کنند. همگان باید هوشمند تفکر کنند اگر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری هوشمند نباشد جای نگرانی است. درنهایت پیشنهاد می‌کنم که مثبت بی اندیشیم و همواره به دشواری‌ها دید مثبت داشته باشم.

  • در هنگام قرنطینه خانگی به چه‌کارهایی سرگرم بودید؟

 

در خانه مطالعه می‌کنم و کتاب‌های قدیمی را می‌خوانم. همچنین دوباره خواندن کتاب‌های دانشگاهی که از یاد ما فراموش‌شده نیز می‌تواند سودمند باشد. از دیگر کارهایی که در دوران قرنطینه به آن سرگرم بودم نوشتن است. همان‌طور که می‌دانید پیش از کرونا دو کتاب تألیف کرده‌ام به نام‌های فنون مذاکره و توانمندسازی و کتاب دیگر؛ سیصد نکته مدیریتی تحت عنوان چرا مداد من رنگ نداره؛ و از این فرصت بهره بردم تا کتاب‌های دیگری را بنویسم.

همچنین ورزش می‌کنم، در دنیای مجازی و اینستا هم حضور دارم و کوشش می‌کنم دانسته‌های خود را افزایش دهم.

بی‌گمان دوران قرنطینه بهترین زمان برای وقت گذراندن با فرزندان هست. توجه کنیم که ما یک روزی کوچک بودیم. پدران ما خاطرات خوبی را برایمان ساختند ولی در این روزگار فرزندانمان با ما خاطره کم دارند چون همه درگیر کسب‌وکار هستیم و اکنون در خانه بهترین زمان جهت ساختن خاطره خوب از راه یادآوری بازی‌های قدیمی و بازی فکری با بچه‌هاست.

  • خواهشمند است نظر‌گاه پایانی خود را بیان فرمایید.

در پایان پیشنهاد می‌کنم دنبال مقصر نباشم. چرا این چالش به وجود آمد؟ کارگزاران چه اقدامی کردند؟ چرا دیر گفتند. بجای آنکه دنبال گناهکار باشیم به دنبال راهکار برای برون‌رفت از مشکلات و چالش‌ها باشیم.

این دوران کرونا هم می‌گذرد آسوده باشید که کسی کامیاب است که نکته‌های مثبت را از این چالش برای خودش کسب کرده و بتواند از آن‌ها استفاده کند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *